Dit artikel en de petitie van Beter Onderwijs Nederland hebben een debat ontketent over dit onderwerp. Volg de verschillende standpunten in onderstaande artikelen:
Anton van Hooff ‘Dat de taal het instrument bij uistek is voor denken, lijken universiteiten zijn vergeten‘, Trouw (12 maart 2018)
Maarten Huygen ‘Uhm… how do you say that in English?‘, NRC (20 oktober 2017)
Karen Maex ‘Wij kiezen voor Engels- én Nederlandstalig onderwijs’, (6 oktober 2017)
Genootschap Onze Taal ‘Groningse Letterenfaculteit kiest voor tweetaligheid‘ (19 september 2017)
Anoushka Kloosterman ‘Geen Engelse bèta-bachelors‘, Leids Universitair weekblad Mare (14 september 2017)
Tan Tunali ”Het Engels is zo’n extraatje”, De Groene Amsterdammer (6 september 2017)
Rint Sybesma ‘Sodemieter toch (niet) op met je Nederlands!’, Volkskrant (4 september 2017)
David van Overbeek ‘Red het Nederlands als academisch vormende taal op universiteiten’, Trouw (3 augustus 2017)
Marc van Oostendorp ‘Niet minder maar meer Engels in het onderwijs’, NRC (5 juli 2017)
Martin Slagter ‘Filosoferen doe je in je moedertaal’, Volkskrant (5 juli 2017)
Geert Waling ‘Verengelsing universiteiten gevolge van platte geldzucht’, Elsevier (4 juli 2017)
Paul Kirschner ‘Over Nederlands Wetenschappelijk onderwijs in het Engels’, Blogcollectief Onderzoek Onderwijs (4 juli 2017)
Olga Lizzini, ‘Academisch onderwijs kan niet zonder het Engels’, Volkskrant (3 juli 2017)