dr. A.M. Verbrugge

Ad Verbrugge doceert Sociale- en Culturele Filosofie en Filosofie van de Economie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Daarnaast is hij medeoprichter en voorzitter van de vereniging Beter Onderwijs Nederland (BON) en Centrum Ethos. Bij het grote publiek is hij bekend geworden met zijn cultuurfilosofische boek Tijd van Onbehagen (2004), de Tegenlicht-uitzending Bevangen in Vrijheid (2004) en zijn optreden bij Zomergasten (2006). Sinds 2012 presenteert hij samen met Clairy Polak Het Filosofisch Kwintet van Human. In 2013 verscheen zijn nieuwste boek Staat van verwarring. Samen met Jelle van Baardewijk stelde hij in 2014 een bundel samen over de noodzaak van herzieningen in het academisch onderwijs: Waartoe is de universiteit op aarde? Tevens is hij verbonden aan het 'Good Markets' onderzoeksproject.

Ad Verbrugge in de Media & bij Evenementen

Onafhankelijkheid | Het Filosofisch Kwintet (seizoen 2016)

HUMAN | Ad Verbrugge | Rechters, wetenschappers, journalisten, medici: door de eeuwen hebben zij een onafhankelijke positie toebedeeld gekregen. Maar hoe onafhankelijk zijn ze nog, nu de macht van het geld, van de publieke opinie in de sociale media en de macht van het fundamentalisme groeit? En stel dat de rechters, wetenschappers, journalisten en medici deze druk van

Lees meer

‘Begrenzing: een levensbehoefte’

Trouw | Ad Verbrugge | INTERVIEW Hoeveel grenzeloosheid kan een samenleving hebben? Die vraag dringt zich op naar aanleiding van de actualiteit. De stroom migranten uit het Midden-Oosten en Afrika is nog lang niet gestokt en lijkt moeilijk onder controle te krijgen. De EU breidt verder uit, maar de Europese leiders vertellen daar niet bij waar de

Lees meer

‘Pensioenfondsen, investeer in levensgeluk’

NRC | Ad Verbrugge | Ons pensioengeld klotst over de wereld op zoek naar rendement. Daarmee dienen we vooral concurrerende economieën. Investeer liever duurzaam in eigen land, betoogt Ad Verbrugge. De zorgen over de houdbaarheid van ons pensioenstelsel nemen snel toe. Extreem lage rentes en een algeheel gebrek aan rendement op de financiële markten hebben ertoe geleid

Lees meer

‘Kamer spreekt met docenten en studenten over Engels’

Ad Valvas | Haroon Sheikh, Gabriel van den Brink, Ad Verbrugge  | Steeds meer studenten krijgen les in het Engels. Goed voor de internationalisering, is de gedachte, maar de twijfel slaat toe. “Een Nederlandse dichter begrijpt een Engels gedicht alleen als hij de diepte van zijn eigen taal kent.” Lees verder.

Lees meer

De duurzame mens | Het Filosofisch Kwintet (seizoen 2015)

HUMAN | Ad Verbrugge | Welke waarden staan onder druk en verdienen het om behouden te worden voor een volgende generatie? En hoe ijken we die waarden opnieuw? Ook duurzaamheid en menselijke waarden zijn culturen-gerelateerde onderwerpen. In deze serie van Het Filosofisch Kwintet onderzoeken journalist Clairy Polak en filosoof Ad Verbrugge in vijf afleveringen het onderwerp de

Lees meer

‘Nederlands in het hoger onderwijs – en geen globish’

NRC Handelsblad | 26 juni 2015 | Ad Verbrugge | ‘Ad Verbrugge keert zich tegen de haast totalitaire wijze waarop het Engels in ons hoger onderwijs wordt doorgevoerd. Laatst was ik op Tilburg University waar ik zitting mocht nemen in een paneldiscussie over de onrust aan de Nederlandse universiteiten. Op de gevel van het gebouw

Lees meer

‘Eigen emoties eerst in wereld zonder lijf’

NRC | Ad Verbrugge | Liefde in tijden van virtualisering Hoe kan de liefde een plaats krijgen in een wereld van totale vrijheid en virtuele consumptie? Dat is existentiële vraag waarmee Her en andere actuele films worstelen, schrijft filosoof Ad Verbrugge. Lees verder.

Lees meer

Het Filosofisch Kwintet over Piketty

HUMAN | 1 november 2014 | “De aanleiding voor deze extra uitzending is het verschijnen van de Nederlandse editie van ‘Kapitaal in de 21ste eeuw’ van Thomas Piketty. Als de stelling van Piketty klopt dat ongelijkheid tussen arm en rijk toeneemt, dat inkomsten uit vermogen de inkomsten uit arbeid overvleugelen, is dat dan een probleem?

Lees meer

Posts Navigation